anjung setiawangsa Headline Animator


Thursday, December 10, 2009

Ahmad mahu Gerakan mohon maaf

Bekas ketua Umno Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail mahu pemimpin tinggi Gerakan memohon maaf kepadanya jika mereka mahu kembali bekerjasama dengan Umno bahagian tersebut.

Beliau digantung dan dilucutkan hak-haknya dalam parti itu selama tiga tahun, September lalu, kerana membuat kenyataan berbaur perkauman dengan menyifatkan kaum bukan Melayu sebagai 'pendatang', sewaktu pilihanraya kecil Permatang Pauh.


Bagaimanapun, Majlis Tertinggi Umno yang bermesyuarat Jumaat lalu, memutuskan untuk menarik balik penggantungan Ahmad.

Ketika dihubungi Malaysiakini, Ahmad mahu Presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, pengerusi Gerakan Pulau Pinang dan bekas ahli parlimen Bukit Bendera, Chia Kwang Chye memohon maaf secara terbuka kepadanya.

Beliau mendakwa, ketiga-tiga mereka bertanggungjawab mengeruhkan hubungan antara Gerakan, bahagiannya dan Umno Pulau Pinang sewaktu kemuncak kontroversi, sehingga seorang penyokongnya bertindak mengoyak gambar Dr Koh..

"Kalau mereka mohon maaf pun, saya masih perlu menimbang sama ada akan menerimanya atau tidak," katanya.

Ahmad berkata, tidak seperti parti komponen BN tersebut, Umno Bukit Bendera tidak bergantung kepada sokongan Gerakan.

Menurutnya, daripada empat kerusi di Bukit Bendera - satu parlimen dan tiga DUN - Gerakan bertanding di tiga kerusi manakala MCA satu kerusi.

Beliau berkata, ekoran persekitaran geo-politiknya, Umno tidak akan bertanding di Bukit Bendera.

"Jadi, di segi politiknya, Gerakan memerlukan sokongan kami untuk merampas semula tiga kerusi tersebut. Mereka bergantung kepada kami, tetapi kita tidak memerlukan mereka," tambahnya.

Mengenai masa depannya dalam Umno, Ahmad berkata, beliau selama ini memang aktif dalam parti itu walaupun sewaktu penggantungannya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...