anjung setiawangsa Headline Animator


Monday, December 21, 2009

Konvensyen Kecam Politik Perkauman Sempit UMNO BN


Ketiga-tiga orang pemimpin tertinggi parti komponen Pakatan Rakyat menjadikan politik perkauman sempit sebagai sasaran serangan dalam ucapan perdana, ketika merasmikan Konvensyen Pakatan Rakyat pertama di Auditorium MBSA, Shah Alam, hari ini.

PR yang terdiri daripada PKR, DAP dan PAS, selama ini dihujani dengan tuduhan "pengkhianat bangsa" daripada musuh politiknya, Barisan Nasional yang didominasi UMNO. Dasar Ekonomi Baru, institusi Raja, Negara Islam antara isu yang digunakan untuk menyerang pakatan politik yang terbentuk selepas tsunami politik 8 Mac 2008.

Hadi Awang: Rakan kita bukan pendatang

Presiden PAS, Abdul Hadi Awang mengaku kenyataan bahawa Malaysia dibentuk di atas masyarakat majmuk, di mana semua kaum besar di Asia berada di sini.

"Sepatutnya kita membuka mata dengan realiti yang ada, sehingga kita tidak boleh menganggap rakannya adalah pendatang, bukan penduduk asal," katanya sambil disambung tepukan daripada perwakilan, "...kerana kita semua tidak berasa asing di sini, bahkan bila kita bertemu di luar negara kita terasa bersama daripada satu negara."

Malah, Abdul Hadi Awang menyusul dengan pengalamannya yang singgah di lapangan kapal terbang luar negeri, ketika menziarahi Anwar Ibrahim yang menjalani pembedahan di Munich.

"Kami nak sembahyang, tak tahu kiblat, tak tahu timur barat. Saudara Gobalakrishnan pergi tanya mana kiblat," katanya menggelakkan satu dewan, sebelum menyambung dengan "walaupun dia tak sembahyang".

Guan Eng: Anak Malaysia berhak menikmati keadilan

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng juga menzahirkan rasa terharunya ketika mengungkit pengalamannya dipenjarakan kerana membantu sebuah keluarga Melayu lebih 10 tahun yang lalu. Beliau berkata, "saya dinasihatkan, 'mengapa buat macam ni? You bantu keluarga Melayu dapat apa? Hilang semua (kehilangan segala-galanya) orang Melayu pun tak akan mengenang budi.'"

"Itu 10 tahun lepas. Bila hanya seorang dua yang memperjuangkan ke-Malaysia-an. Saya masih ingat pada masa itu, saya jawab, kalau kita anak Malaysia, semua anak Malaysia berhak untuk menikmati keadilan dan keluhuran undang-undang," kata-katanya menerima tepukan daripada perwakilan.

Beliau menyambung, "Masa itu saya seorang dua memperjuangkan konsep berbilang kaum ke-Malaysia-an. Sebelas, dua belas tahun kemudian, saya amat terharu. Sekarang bukan sekadar seorang dua, tapi kita boleh lihat beribu-ribu, berpuluh-puluh ribu, beratus-ratus ribu malah berjuta-juta menyokong konsep ke-Malaysia-an."

Anwar Ibrahim: Lawan perkauman dengan keadilan

Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim pula memetik pemimpin gerakan kaum berkulit hitam di Amerika Syarikat, Martin Luther King, "A nation where its people will not be measured by the color of their skin but by the content of thier character" untuk menyeru agar rakyat keluar dari kepompong perkauman yang dibikin oleh ahli-ahli politik yang berfikiran kecil dan sempit, setelah 50 tahun merdeka.

"Maka yang mendasari segala dasar dan kebijakan yang kita bentangkan hari ini adalah prinsip moral sejagat. Ini bukan gimik politik. Kita yakin perjuangan yang tidak dipandu oleh prinsip moral sejagat akan menemui jalan buntu, tidak akan membawa keadilan dan kesejahteraan untuk semua," sambungnya.

Anwar menegaskan, "kita berpegang kepada prinsip moral kerana rakyat mahu ahli-ahli politik meleburkan kerangka pemikiran usang dan jumud. Inilah falsafah kebangsaan yang kita maksudkan, satu kebangsaan yang inklusif, adil, tanpa diskriminasi."

Malah, beliau memetik ayat Surah al Hujurat ayat 13, untuk menyeru agar rakyat keluar dari belenggu perkauman sempit.

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)."

"Prinsip karamah insaniah dan litaarafu inilah yang menggembeling keyakinan baru di kalangan umat Melayu dan bumiputera untuk membanteras sikap perkauman dan membantah sebarang dasar yang meminggirkan golongan lain atas pertimbangan ras," katanya.

"Justeru itu jangan ada yang mahu menggantikan satu bentuk rasisme dengan rasisme yang baru, dengan membidas perkauman Umno semata-mata dari perspektif kepentingan kaum tertentu. Kepada kaum Cina, India, Kadazan, Iban dan Melayu, ingin saya jelaskan di sini perkauman sempit tidak boleh ditewaskan dengan perjuangan serta tuntutan perkauman sempit juga."

Beliau mengingatkan, "Jika ini berlaku, maka tidak akan ada kemajuan dalam perjuangan melawan perkauman. Perjuangan melawan perkauman hanya akan berjaya jika didorong oleh keadilan sejagat dan kesederhanaan sikap."

"Dengan muafakat yang kita perolehi, bangsa Malaysia boleh bergerak ke hadapan mengharungi abad ke-21 dengan penuh keyakinan, bangsa Melayu punyai keyakinan, bangsa Cina perolehi keyakinan, bangsa India perolehi keyakinan, bangsa Iban perolehi keyakinan dan bangsa Kadazan perolehi keyakinan. Kita tidak membina satu muafakat dengan rasa ketakutan atau rasa tidak selamat," tambah beliau.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...