anjung setiawangsa Headline Animator


Tuesday, July 12, 2011

TABIK SPRING UNTUK AUNTIE BERSIH!

Terus terang ingin dikatakan bahawa semangatnya telah membuatkan gurkah-gurkah politik begitu sebak dan hiba. Pagi-pagi buta lagi dia naik bas dari Setapak berseorangan dan berhenti di Hospital Besar sebab jalan menuju ke bandaraya telah disekat. Dia berjalan kaki ke Chow Kit, Maju Junction kemudian melalui lorong belakang di little India melepasi Masjid Jamek untuk mengelakan diri dari sekatan polis, menuju ke Mesjid Negara tetapi telah di tahan olih seorang anggota polis berunifom dan empat mata-mata gelap ketika di Dayabumi. 

Mereka meminta dia menunjukan kad pengenalan dan mengambil 'statement', kemudian dia disoal "kenapa pakai baju warna kuning?".  Mata-mata gelap tu silap banyak sebab aunty ini berpuluh tahun menjadi cikgu sekolah yang mengajar bahasa inggeris. "Apa pasal saya tak boleh pakai baju warna kuning?". Jawapan dari cikgu pencen ini terhadap soalan-soalan bodoh dari mata-mata gelap tadi benar-benar membuatkan gurkah-gurkah ini cukup bangga dan jawapan begitulah yang sepatutnya semua rakyat kena jawab sebab Malaysia kita adalah sebuah negara demokrasi, dan gurkah-gurkah ini kata lagi..ini baru lah 'iron lady' sebab ketika ramai yang berlari untuk berlindung dari tembakan gas pemedih mata, dia juga yang menjerit-jerit supaya tunggu, kita mara dan jangan lari.

Dia adalah antara orang-orang yang berani dan bersemangat, mempertaruhkan kesihatan  dan keselamatannya bersama-sama dengan puluhan ribu yang lain turun ke jalan raya untuk 'walk for democracy' dengan berbaju kuning, biarpun awal-awal lagi polis telah memberi amaran yang sesiapa yang berbaju warna kuning akan ditangkap kerana disyaki menyokong perhimpunan bersih-2.

Sebagai menghargai semangatnya gurkah-gurkah telah berdiri dan salut.



Cilok dari blog dollah yankee

1 comment:

  1. Very brave lady. I am much younger than she, and she has made me ashamed of myself as a Malaysian. I was a Malaysian who was always afraid, but those brave people at Bersih 2.0 have opened my eyes on 9 July 2011. I am still afraid, but I will join any rally for clean elections in future. I cannot let my fellow Malaysians fight the battle for democracy by themselves. I will support the call for clean and fair elections from now on.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...